Sibbe en wedergiften

”Sibbe” is een oud-Nederlandse term die een soortgelijke betekenis heeft als Clan of grootgezin.

Tegenwoordig gebruiken we de term niet om bloedverwanten aan te wijzen, maar juist de mensen die als bloedbroeders zijn geworden. Bijvoorbeeld de geloofsgenoten waar je een week mee weg gaat om midwinter mee te vieren.

Voor sommigen is Sibbe een soort variant van de Kindred, een kleinere groep (ongv 12 max) die uit zou kunnen groeien tot een kindred.

Voor mij staat mijn Sibbe los van mijn geloof. Mijn Sibbe bestaat uit een bonte collectie Heksen en Pagans, niet één ervan is exclusief aan de Germaanse Goden toegewijd. Maar ze zijn wel aan mij toegewijd, en bewijzen dat dit wederzijds is vormt een grote motivatiebron voor mij om mijzelf te verbeteren en met eer te blijven handelen.

De Havamal zegt dat elke gift een wedergift verdient, dit is een regel die het waard is om naar te leven. Ik heb het afgelopen jaar van een paar mensen bijzondere giften mogen ontvangen. In de vorm van aandacht, liefde, waarderen, en meer materiële zaken.

In mijn pogingen een wedergift te geven, heb ik reden gevonden mijn kwaliteiten te vinden en toe te passen. Voor de Sibbe ben ik bereid mijzelf te verbeteren, en te groeien. Uiteindelijk profiteer ik hier zelf natuurlijk ook van, maar het is een hoge, enge drempel om te overschrijden, zonder overtuigende reden had ik het waarschijnlijk nooit aangedurfd.

Zo verbetert de Sibbe het leven, omdat er in je ”geïnvesteerd” word, zie je jezelf eerder als waardevol. Bovendien wil niemand volgens mij een verkeerde investering blijken, dus ga je door met jezelf te verbeteren. Uiteindelijk groei je voldoende om dividend te betalen.

It takes a village to raise a child word welleens gezegd, onthoud dan dat wij allen eeuwig in ontwikkeling zijn.

Een gedachte over “Sibbe en wedergiften

  1. Sibbe en sibling zullen vast ook iets met elkaar te maken hebben?
    Ik ben ooit in een dorp opgegroeid.
    Daar denk ik met warme gevoelens aan terug.
    Nu woon ik al veel langer in een stad.
    Soms vraag ik mij af wat dit voor de stadskinderen later betekend.

    Vriendelijke groet,

    Like

Geef een reactie

