Toussaint 23 april 1948-19 maart 2016

Vanavond is onze onvergetelijke Toussaint thuis overleden, anderhalf jaar na de diagnose Linitis Plastica. Hij heeft zielsveel van het leven gehouden en wij van hem.

Source: Toussaint 23 april 1948-19 maart 2016

”Sterven is het meest menselijke wat je ooit meemaakt”, dat zei mijn vader ooit. ”Van leven ga je dood” was ook zo’n opmerking van hem.

Vanavond ging hij heen. Hij viel in slaap en zal nooit meer ontwaken.
Zo eindigde 68 jaar aan leven. Van een papierfabriek in Maastricht naar een parttime ziekenbroeder en student in Utrecht tot een bed op Terschelling.

Ik zie hem nog voor me, in slaap gesukkeld op de bank, met een ijzeren grip op de afstandbediening, of met zijn hoed op en een glimlach door de duinen aan het wandelen. Net zo goed koester ik de herinnering aan zijn gortdroge humor, of het plezier dat hij had aan een zeldzaam vogeltje die in te tuin kwam zitten.

Dit zijn slechts momentopnames van een zoon die zijn pa mist, ze zeggen niets over de persoon die hij was.
En dat is goed.

Ik kan hier niet uitleggen hoe sterk, vastberaden, betrokken en verzorgend hij was. Dit is niet in woorden vast te zetten.
Velen hebben het geluk gehad hem te hebben gekend, en ik heb het geluk dat hij mijn vader is, en dat altijd zal blijven.

We gaan je missen papa, en we houden altijd van je.

Geef een reactie

