Vrijheid

4 en 5 mei staan in teken van de Vrijheid. Dat is vrijheid maar met een hoofdletter.

Het gaat niet om vrijheid van geloof, vrijheid van meningsuiting, de vrijheid om zelf te bepalen met wie je trouwt, of vrijheid van vereniging. Het gaat om een diepere Vrijheid, de Vrijheid die aan de basis van al die andere vrijheden zit.. De Vrijheid van iedereen om in principe hun eigen leven in te vullen. Deze vrijheid is niet absoluut, er zijn regels en belastingen, en natuurlijk andere omstandigheden.

Ik ben dankbaar voor de relatieve vrijheid, en welvaart die ik geniet, dus herdenk ik de moeizame weg waardoor mijn generatie dit op een zilveren plaat heeft gekregen. Dit begint en eindigt niet in de jaren 40.

Maar een stelling waar ik al jaren op terug kom in deze tijd blijft actueel. Bij elke vrijheid hoort verantwoordelijkheid.

En bij Vrijheid hoort dus Verantwoordelijkheid. De verantwoordelijkheid om bewust te zijn van de gevolgen van je daden, voor jezelf en voor anderen. De verantwoordelijkheid om ook je eigen referentiekader kritisch te durven bekijken, de verantwoordelijkheid voor de wedergift.

Het is deze Verantwoordelijkheid die mij persoonlijk zorgen baart. Het is al enige tijd geleden dat ik zonder overheidssteun heb kunnen wonen, of relevant heb kunnen meebetalen aan, nou ja wat dan ook.  En hier zit dus een probleem, ik ben werkloos, niet arbeidsongeschikt maar tot dusver niet in staat betaalde arbeid te vinden.

Dit zie ik als mijn eigen blokkade tot oprechte Vrijheid, het onvermogen tot het vervullen van de Verantwoordelijkheid. Maar ik ken anderen die die Verantwoordelijkheid wel op zich hebben genomen, en ook zij hebben niet de Vrijheid die ze verdienen. Geketend door keuzes uit het verleden, van henzelf, bekenden maar ook van volslagen onbekenden.

In deze samenleving, een perversie van democratie en kapitalisme genaamd Corporatie, is het vrijwel onmogelijk om zonder ketenen vooruit te komen.

Dit is een probleem, maar hier kunnen we tegen optreden. Fascisme, Feodalisme, ”verlichte Despotie”, Theocratie, dit zijn maatschappijvormen waar mensen zoals u en ik uiteindelijk genoeg van kregen, en dus hebben veranderd. In het verleden ging dit met bloedvergieten, maar tegenwoordig kunnen we stemmen.

Veel zullen beweren dat stemmen zinloos is, dat er geen goede politici zijn. Dit cynisme is vaak goed onderbouwt door ervaring. Maar vergis u niet, tegenwoordig is het mogelijk om revoluties te laten gebeuren zonder geweld, zonder bloedvergieten.

Maar dit kost tijd, vertrouwen, doorzettingsvermogen, idealisme. Zaken die er in de moderne samenleving uit geramd worden.

Dit is de Verantwoordelijkheid, die tussen ons en de Vrijheid staat.

 

Geef een reactie

