Even Escapisme

Zo af en toe moet je gewoon schijt hebben aan wat realistisch is, aan wat kan. En gewoon even ontsnappen.

 

Vandaar deze post, een beschrijving van een fictieve modern Heidense staat, Heideland.

 

Mensen zijn ingedeeld in Sibbes. Deze functioneren een beetje als de zuilen ten tijde van de Verzuiling. Het is mogelijk maar zeldzaam om lid te zijn van meer dan 1 sibbe tegelijkertijd. Sommige Sibbes hebben een duidelijk leiderschap die in de grote lijnen keuzes maakt, anderen laten alle volle leden meepraten of zelfs meestemmen, en een klein aantal indivualisten-Sibbes gaan prat op de persoonlijke autonomie van ieder van hun leden, en vormen eigenlijk alleen formeel een verband. Over het algemeen is er een verschil tussen aspirant-leden, volle leden, en raadsleden. Hoe deze verschillen precies ingevuld worden verschilt weer per sibbe. Een kind is automatisch aspirant lid van alle Sibbes waar de ouders lid van zijn, en de opvoeding is dan ook de verantwoordelijkheid van de gehele Sibbe. . Meestal word een kind vol lid van de Sibbe waar hij of zij bij is opgegroeid wanneer hij heeft bewezen verantwoordelijk genoeg te zijn om eigen keuzes te maken. Wanneer dit precies is hangt af van de Sibbe.

Binnen de Sibbe zijn er rituelen om aan te geven dat iemand volledig lid is geworden. Per sibbe verschilt welke mate van hiërarchie en samenhang er is. De meesten blijven in de Sibbe waarin ze geboren zijn, maar besluiten eruit te gaan ”in good standing” is mogelijk. Uit een sibbe getrapt worden is een enorm hoge straf, weggelegd voor eedbrekers en eerlozen, waarin iemand buiten de samenleving komt te staan. Zo iemand heeft beperkte rechten en kan alleen op basis van zijn eigen naam en reputatie ergens aanspraak op doen.Opgenomen worden in een andere Sibbe daarna is lastig, maar niet onmogelijk.

In sociale omgang worden mensen veelal beoordeeld op basis van de reputatie van hun sibbe.

 

Elke Sibbe heeft de mogelijkheid om zichzelf te vertegenwoordigen op het Ding (gemeente) het Hoge Ding (provincie) en het Allding (Nationaal). Veel Sibbes werken samen om een sterkere vertegenwoordiging bij het Hoge Ding en het Allding te krijgen.

Bij alle Dingen wordt er vertrouwd op de expertise van professionals in het veld. Elk vakgebied heeft een Gilde, die erop gericht is hun vakgebied te ontwikkelen en te verbeteren ter bate van iedereen. Bij elke Ding vergadering wordt er door iedereen die meedoet een zware eed afgelegd. Waar ze beloven in al hun keuzes te laten leiden door eer en geweten, de meeste Ding plaatsen hebben de runes Tiwaz en Othal duidelijk vertegenwoordigd, bij het alding in de vorm van een bindrune die op zegels en vlaggen staan. Om de deelnemers te helpen te handelen met oog op het recht van Tiwaz, en het erfgoed van Othal te onthouden.

 

 

Op het gebied van geloof heerst in de kern persoonlijke vrijheid. Sommige Sibbes hebben een duidelijker religieus karakter dan anderen. Maar zolang iemand zijn of haar woord nakomt, en de Wyrd van hun samenleving versterkt, wordt er niet enorm veel belang gehecht aan het daadwerkelijke geloof van diegene. Religieuzere Sibbes gaan er prat op dat er uit hun gelederen vaak Gothi’s naar voren komen. Een Gothi is een formele titel waarvoor je in aanmerking komt als een relevant aantal mensen zegt naar jou toe te gaan voor spirituele of religeuze raad of handelingen. Om door de staat erkent te worden dien je een lang traject af te leggen waarin je eerbaarheid en je kennis onder proef wordt genomen. Met een oficieel certificaat krijg je de mogelijkheid om rituelen van Sibbes te leiden. Voor welke gelegenheid er een officieel ritueel is, hang af van de Sibbe. Maar het gevolg van een geleid ritueel wordt waar relevant erkent door de staat en de Sibbes die de betreffende Sibbe in goede reputatie achten.

 

 

Sibbes zorgen over het algemeen voor het levensonderhoud van al haar leden. Goederen worden vaak gepoold om onderling te verdelen. Op een aantal individualistischere Sibbes na geven de meesten een onvoorwaardelijk bestaansminimum aan hun leden. Echte tekorten zijn er feitelijk nooit omdat er brede tevredenheid heerst. Er heerst geen status aan materiele bezittingen en vrijwel iedereen is meer dan bereid het meeste goed te delen.

Geld is nog beperkt in gebruik, en dan ook alleen als beperkt handelsmiddel. Digitaal geld wordt binnen Heideland niet meer gebruikt, en het concept schuld is iets waar reizigers bij het haardvuur kinderen en volwassenen mee verbazen en angst mee aanjagen. De kunstvoorwerpen en ambacht producten van Heideland zijn in het buitenland grof geld waard, en vormen een groot onderdeel van de export, samen nieuwe ontwikkelingen op het gebied van lokale energieopwekking. Aangezien de meeste Sibbes zelfvoorzienend zijn op het gebied van primaire levensbehoeften bestaat de import vooral uit luxeproducten.

 

Internationaal is Heideland overwegend isolationistisch. Het heeft een beperkt staand leger die vooral gericht is op het beheersen van calamiteiten in eigen land.

 

 

 

 

 

Advertenties

2 gedachtes over “Even Escapisme

  1. Even afgezien van je economische ideeën, ben je voor een poging tot contemplatie over wat ‘kan’ – dus dat wat nog niet is – nogal trouw gebleven aan dat wat reeds ‘is’. Wat is cultureel gezien nu eigenlijk echt heidens aan Heideland los van de heidens aandoende terminologie (en de economie) die je aan modernistische concepten hebt toegekend als totalistische gemeenschappen, die zich in principe als modernistische individuen gedragen, en die ieder weer overkoepeld worden door een Hobbesiaans-achtige Leviathian als staat? Leuk en aardig al die termen, maar zonder een “heidense” betekenis is hier, en dat moge duidelijk zijn, weinig “heidens” aan. Dit lijkt meer op een poging tot naturalisatie van een modernistische wereld(beschouwing), door deze “oud” te doen laten laten lijken, dan een poging tot escapisme. Of is juist deze naturalisatie escapistisch in dat zij je kan laten “geloven”, oftewel dat je jezelf hiermee voor de gek kan houden, dat ook de moderniteit premodern kan zijn? Misschien maar eens proberen na te denken over dat wat niet kan oftewel over dat wat niet is en nooit zal zijn; je weet wel, zoiets als vierkantige cirkels.

    Moge Jezus met u zijn.

    Liked by 1 persoon

  2. Het Heidense zit hem in de maatschappelijke cohesie door een moderne invulling van het tribalisme. Ook binnen escapisme wil ik mijn suspension of disbelief niet al te veel op de proef stellen. Deze samenlevingsvorm zoals ik deze hier beschrijft past naar mijn inzien beter bij het karakter van de mens, en bij de essentie van het Germaans Heidendom, dan de huidige massa-individualistische samenleving. Moge uw voorouders met trots met u meekijken

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s