Kastes

Het Hindoeïsme is waarschijnlijk het geloof met de langste continuïteit. Uiteraard is het niet exact hetzelfde vandaag als 6000 jaar geleden, maar het is in die tijd niet onderbroken. Elke generatie heeft doorgebouwd op het fundament van vorige generaties.

Het Hindoeïsme komt uit dezelfde bron als het Germaans Heidendom, met als grote verschillen uiteraard dat het Hindoeïsme in India geworteld is en daar is blijven bestaan, en dat het Germaans Heidendom in Europa is ontwikkeld, geworteld, en dermate grondig is verwijdert dat we moeite hebben met de overgebleven wortelen te herkennen.

Maar zelfs los van deze link met het Germaans Heidendom, is het Hindoeïsme an sich ook gewoon een fascinerende leer danwel collectie van leringen.

Het befaamde Kaste systeem bijvoorbeeld. Hier wordt veel oordelend over gesproken, soms met recht maar vaak zonder inhoudelijke kennis.  Over de problemen die hieromtrent bestaan in het huidige India laat ik liever mensen die er meer van weten spreken.

https://www.hrw.org/reports/2001/globalcaste/caste0801-03.htm

 

Maar wat mij interesseert is de filosofische achtergrond van het idee.

Volgens de verhalen is het kastensysteem van oorsprong heel anders dan het nu beleefd wordt. Om te beginnen zijn er vier kastes.

 

  1. Brahmanen, de academici en monniken, makkelijk gezegd. Hun doel is kennis en inzicht.
  2. Kshatra, dit zijn soldaten en ambtenaren (de adel).
  3. Vaisha, de producerende klasse. Zij produceren materiele welvaart.
  4. Sudra, zowel artiesten als handelaren.

Over de inhoud en opdeling van deze Kastes moet ik nog veel verder leren. Want ik snap er niet bijster veel van. Maar er zijn al en paar dingen die ik wil melden op basis van wat ik tot nu toe weet.

Ten eerste, is dit niet een lezing van hoe de samenleving behoort te wezen, maar een analyse van hoe de ontwikkelde samenlevingen zijn. En dit kan ik wel inzien. De details en de indeling kan je nog over discussiëren. Maar uiteindelijk hebben we hier ook een dergelijk verschil, al noemen we het anders. We passen bijvoorbeeld te termen hoog en laag opgeleiden toe in contexten waar opleidingsniveau an sich maar een indirecte rol speelt.

 

Maar verder nog, de relatie tussen deze Kastes behoord niet hierarchieel te zijn. De ene kaste is niet beter of krijgt meer privileges dan enig andere. Ze zijn alleen anders. En wanneer ieder van hen binnen hun Kaste hun plicht en lot kent en vervult (dharma), komt dat de samenleving als geheel ten goede.  Dat is heel anders dan wat wij in het Westen prediken, waar iedereen een mening kan, mag en moet uiten over allerlei zaken zonder inhoudelijke kennis of inzicht. Een groot deel van het Kaste systeem zoals het naar mijn inzien bedoelt is komt neer op ”schoenmaker, blijf bij je leest”.

 

Een ander ding, het idee dat je niet met iemand van een andere kaste zou mogen trouwen is een late corruptie van het idee. Net als dat je absoluut niet van kaste zou kunnen veranderen in je leven. Dit wordt tegengesproken in oudere teksten. Net als het idee van ”kastelozen”. In feite is dit hetzelfde als bij ons iemand zonder nationaliteit. En er is een goede reden waarom er zoveel wordt gedaan om dat niet te laten voorkomen.

Verder zie ik bij een correct toepassen van dit systeem enorme meerwaarde.

Kijk, we gaan er tegenwoordig van uit dat elk kind de kans moet krijgen op elke carrière die ze maar willen. Maar is dit wel zo wenselijk? Was het echt zo verschrikkelijk om, over het algemeen, je ouders op te volgen? Hoeveel paniek en depressie onder jongeren had voorkomen kunnen worden als ze van jongs af aan bij een beroep in de leer gingen. Vroege specialisatie. Ik zeg niet dat dat absoluut zou moeten wezen, zeker weten van niet, maar als uitgangspunt valt er zeker veel voor te zeggen. Je kent je taak, je hebt de ervaring van vele generaties achter je, en er wordt niet van je verwacht dat je wilt ”opklimmen” tot management. Je vindt je trots en vervulling in het uitvoeren van je ambacht. Ik geloof echt dat voor veel mensen daar de weg naar geluk ligt. De kans je te ontplooien.

 

 

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s